söndag 13 mars 2011

En kärlekshistoria...


Hitta ingen direkt trailer så ni för nöja er med denna.

Handling: Filmen skildrar kärleken mellan två ungdomar, Annika och Pär. Vi får följa hur de träffas, möta deras bakgrund och hemmiljö, mopedgängets tuffhet och Annikas mer kvinnliga värld. Här beskrivs all den osäkerhet, rädsla, ömhet och glädje som de upplever tillsammans. I bakgrunden finns hela tiden föräldrarnas verklighet, Välfärdssveriges förlorade generation vars drömmar om framtiden har gått förlorade i vardagsrutinen.


Ni som känner mig vet att jag verkligen inte är överförtjust i svenska filmer. Har nog påpekat det tidigare vid något tillfälle. Hur som, trött och seg på jobbet så börjar man söka runt på youtube mm. Jag är inne i en "fjorton år och första kärleken" period. Såg "fjorton suger" här om natten. Men så trillade jag över denna film från 1970. Tyckte den verkade söt och rätt charmig. Som vanligt så är svenska filmer inte någon "wow" upplevelse. Men visst jag gillade denna. Svårt att säga varför. Tyckte ungdomarna som var 14 och 16 år vid filmningen spelar gyrmt bra. Dom ser verkligen förälskade ut när dom tittar på varandra. Var en helt ok film och kan förstå att den klassas som en kultfilm. Gillade dock inte slutet. Man ville se mer...


Inga kommentarer: